Laatste twee weekjes zijn ingegaan!

7 mei 2017

De laatste week van de vakantie zijn we goed doorgekomen. We hebben nog verschillende dingen gedaan.

De donderdag nadat we terug kwamen hebben we gekeken of ons pakket er eindelijk was die we verstuurd hadden vanuit Nederland toen we vertrokken. Het duurde en het duurde maar uiteindelijk hadden we het pakket. De douane keek in het pakket om te kijken en keek verbaasd toen hij zag dat de doos helemaal vol zat met knutselspullen.Haha.. Ik heb al een aantal van deze knutselspullen gebruikt op stage. De kinderen vinden vooral de vouwblaadjes om op te tekenen erg leuk. De stickers vielen ook in de smaak.

Zaterdag hebben we een foto's laten maken in Surinaamse klederdracht. Van 5 hoofdstammen die hier leven, hebben we de kleren van aan gehad en zijn hier foto's van gemaakt. De stammen die te zien zijn: Marron, Indiaan, Creool, Chinees en een Hindoestaan.

klederdracht

Graag wilden we ook nog een keer de vogeltjesmarkt zien, dit vind elke zondagochtend plaats op het onafhankelijkheidsplein. We waren daar rond half acht in de ochtend. Het plein stond vol met kleine kooitjes met vogels erin. Helaas was er vandaag geen officiële wedstrijd. Als er een wedstrijd plaatst vindt, dan wordt er langs de verschillende vogels gegaan en kijken ze welke vogel er de meest verschillende geluiden kan maken.

20170423_072805

Op maandag vond dan eindelijk de quad tour plaats die al vanaf het begin dat we hier waren op de planning stond. We hadden met z'n 5, 3 quads tot onze beschikking. We hebben bij elkaar achterop gezeten en ik heb nog een stukje alleen gereden. We hebben door de jungle gereden, door de modder, rechte stukken waarop we even hard gingen, heuvels en door grote plassen. Zelfs nog een keer vast gezeten, maar wat heb ik genoten!

quadtour

In Suriname zijn ook verschillende soorten geloven. We hebben een bedevaartsoord gezien van de Hindoeisten. Het was een tuin met een aantal grote beelden en er waren vele kleine beelden.

20170425_121147

Hier in Suriname hebben we alleen in de avond Koningsdag gevierd. Er was voor de Nederlandse studenten wat georganiseerd op verschillende plekken. Wij hebben bij Zus en Zo drankjes en dansjes gedaan. Er was nog best wat Surinamers ook aanwezig.

Vrijdag 28 april hebben Ashley, Ineke en ik onze laatste salsales gehad. We hebben alle drie ons diploma in ontvangst mogen nemen! :) We dansen niet meer alleen salsa, maar ook wel bachata. Op donderdagavond wordt er hier in Havana salsa gedanst en op vrijdag bij 't vat. Er wordt dan niet alleen muziek voor salsa dansen gedraaid, maar ook voor merengue, bachata en kizomba. Bachata doen wij nu ook wel. Erg leuk!

salsa

Zaterdag hebben een aantal van ons deelgenomen aan een Surinaamse kookcursus. We hebben die dag verschillende dingen gemaakt zoals: loempia, bami, nasi, pindasaus, sambal, bananenchips en saouto soep. De recepten heb ik ga ik nog krijgen dus mama, ik zal iets een keer maken hoor! :)

kookcursus

Afgelopen week heb ik na drie weken weer stage gehad. Op dit moment zijn er veel leerkrachten aan het staken. Gelukkig staakt mijn mentor niet en kan ik komen stage lopen. Een aantal leerkrachten op school staakt wel, die leerlingen zijn dan die dag vrij. Het was leuk om weer de kinderen te zien en een aantal lessen te geven. Nog maar een aantal stagedagen te gaan :(.

Omdat we toch al bijna naar huis gaan, had ik van de week toch maar besloten dat ik dit weekend nog wat wilde gaan doen. Op internet heb ik gekeken naar een trip die ik nog kon gaan doen. Uiteindelijk wilde ik graag naar Santigron. Op facebook een berichtje geplaatst om te vragen of er nog mensen mee wilden. Er waren nog 4 meisjes en later in totaal 6 meisjes die wel mee wilden. Samen zijn we gisteren op trip geweest naar Santigron.

De dag begon met een bezoek aan het butterflypark. Dit is het park waaruit de vlinders worden geëxporteerd naar het buitenland. Deze vlinders die hier gekweekt worden gaan ook naar bijvoorbeeld dierenpark Emmen. We hebben eerst een bezoekje gebracht aan het insecten museum en aan panorama schilderij.

In het park worden elke dag de poppen van de planten geplukt. Elke vlinder heeft een eigen soort plant waar zij de eitjes op legt. De poppen worden twee keer per week verzonden. 1 keer per week naar Europa en 1 keer per week naar Amerika geloof ik.

PoppenHier zie je allemaal poppen liggen. De vlinder die hieruit komen leven ongeveer 4 tot 6 weken.

Een pop wordt aan een stok gehangen en dan komt het uit. Ik weet even niet meer zo goed waarom ze moeten hangen als ze uitkomen. Ik geloof dat het iets te maken had met de vleugels.

Hang

Vlinder

Hierna hebben we een kijkje genomen bij de schildpadden. Er waren grote en kleine schildpadden. Het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje kun je zien aan de vorm van zijn buik. Bij het vrouwtje is die plat en bij het mannetje is die hol.

Schildpad groot                                                           Schildpad mini

Na het butterflypark zijn we naar een birdspark geweest. De gids was hier zelf ook nog nooit geweest. Dit park zat eigenlijk ook niet in de planning, maar ik had hem gevraagd of het mogelijk was om deze wel in de planning te krijgen aangezien me het erg leuk leek daar. Gelukkig kon dat wel! :)

Het is een soort dierentuin, maar dan beter. Ik heb een aapje hier een hand kunnen geven.

Hand in hand

Tevens heb ik een slang vast gehouden.

Slang

Ook waren er papegaaien. Wat hebben die beesten mooie kleuren!

Papegaai

In het park waren ook verschillende soorten kikkers. Bij een bepaalde kikkers was het zo dat de jongen uit de rug komen. Heel bijzonder. Hieronder is een foto te zien van zo'n kikker. De gaatjes laten zien waaruit een jong komt.

Kikker

In het park was ook een tamme bambi! Je kon hem zo aaien! En er was één aapje die redelijk tam was!

Bambi

aapje

Na het birdspark gingen we naar het dorpje Santigron. Dit lijkt een beetje op JawJaw waar we al geweest zijn. We hebben hier kort gesproken met de kapitein. Dat is het hoofd van dit dorp. Dit is de enige vrouwelijke kapitein.

In Santigron is er een vrouwenhuis, hier moeten vrouwen heen tijdens hun menstruatieperiode. Ze leven daar dan voor die bepaalde periode elke maand weer.

Vrouwenhuis

Ook zijn er meerdere gebedshuisjes aanwezig. Ongeveer elke familie heeft er één. Hier worden bepaalde offers heengebracht. We mochten in één zo'n huisje kijken en zag onder andere flessen Sprite liggen.

Gebedshuus

Hierna zijn we doorgereden naar een hutje waar ze houdt snijden. Er worden mooie dingen van gemaakt.

Tot slot zijn we geëindigd bij een indianendorp. Het is wel een modern dorp. Hier worden potten gemaakt. Dit wordt gemaakt door middel van klei en houtskool. Ze worden daarna in/naast het vuur gezet zodat ze hard worden.

Pottenbakken  potten

Het was een erg leuke dag en blij dat ik toch deze trip nog heb kunnen doen.

Tot zover weer even een verslag. Nog minder dan twee weken en dan ben ik alweer thuis. De tijd gaat snel! Morgen heb ik nog een dagje stage en dinsdagochtend vliegen we naar Curacao.

1. Andre:
    8 mei 2017
    De tijd schiet al op. Lijkt mij ook wel enigszins jammer. Je maakt in een korte tijd veel mee. Ik heb genoten van de verhalen en foto's en hoop op een voorspoedige terugreis.
    Gea en Andre
  2. Jolanda:
    12 mei 2017
    Toch nog weer veel gedaan en gezien! En met een 'rugzak' vol van alles-en-nog-wat bijna weer terug naar Nederland.
    Goede terugreis!