Brownsberg en Stone Island

5 april 2017 - Paramaribo, Suriname

Na een mooie trip het weekend heb ik weer genoeg te vertellen!

Woensdagavond na de Sunsettrip samen gegeten. Op de menu stond souprose of zoiets. Even niet bij nagedacht wat het ook alweer was. Na het eten ontvangen te hebben proefde ik het en wist ik wat het was. De niet zo lekkere bittere groente. Het lijkt op een komkommer, maar dit is het totaal niet. Één van eerste dingen hier in Suriname die ik echt niet lekker vind. Daarna heerlijk gaan slapen.

Afgelopen donderdag heb ik een dagje geshopt met mama en m'n tante. Het leek ons een goed idee om een redelijk rustig dagje te hebben aangezien we het weekend op trip gingen. We hebben een groot deel van het centrum doorgelopen. Ook zijn we naar de centrale markt geweest. Het is een zeer grote markt waarbij mensen hun gewassen verkopen. Er is fruit, kruiden, ook liggen er halve kippen en vissen.

Centrale marktCentrale markt

In het centrum zelf heb ik nieuwe schoenen gescoord en alvast wat dingen voor thuis gehaald. (kan mama mooi meenemen, scheelt mij weer bagage haha). Voor mezelf heb ik twee hemdjes gekocht met iloveSU erop. Het leek me een leuke herinnering voor thuis. Donderdagavond hebben we onze laatste salsales gehad van level . Aankomende donderdag beginnen we met level. Moet nog wel even goed oefenen, maar het is leuk om het nog even af te maken.

Vrijdagochtend zijn we om half twaalf vertrokken met zijn 7 naar de voet van de Brownsberg. Bij de voet werden we weer opgehaald door een andere taxi die ons de berg op bracht. Het leek net een jeepsafari. We werden van links naar rechts en van voor naar achteren geschud in het busje. Na ongeveer een uur kwamen we boven op de berg aan en werden we begeleid naar ons huisje voor een nachtje. We hadden twee kamers met 2 stapelbedden.

Brownsberg huisje

Na onze spullen afgeleverd te hebben, ben ik met een aantal anderen gaan wandelen naar de leoval. Dit was de waterval die het minst ver weg was. Vandaar dat wij voor deze wandeling hadden gekozen.

LeoLeoval

's Avonds hebben we gegeten in een hutje op de Brownsberg. Rijst, kip en groente.Na een redelijke nacht zijn we rond 8 uur met mama, m'n tante en Ineke gaan wandelen naar de Ireneval. Dit was een wat grotere waterval. De tocht erna toe was best steil naar beneden. De terugweg was best zwaar omhoog, maar de tocht was zeker de moeite waard!

Watervallen                                          Waterval met mamaDe Ireneval     IreneIreneval

We hebben een aantal dieren gespot onderweg. Aapjes, een slang, kikker en een mooie helderblauwe vlinder.

SwiepySwiepy de slang.

Om 12.00 zijn we opgehaald om te vertrekken naar Stone Island. Om ongeveer half twee kwamen we aan. Stone Island is een eiland, gelegen aan een stuwmeer. We hebben 's middags gevaren met een bootje over het Brokopondomeer. Een bijzondere tocht.

Stuwmeer uitzicht                      Boot stuwmeer

Halverwege de tocht hebben we ergens aangelegd en zijn we gaan zwemmen. Het water was erg warm. Het leek net een bad.

Water

Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje en hebben we s'avonds gegeten. Drie keer raden wat..... rijst, kip en groente. Dit keer hadden we pompoen en spitskool bij de rijst. Erg lekker!

In de avond hebben we met z'n 5 nog even ouderwets in het donker verstoppertje gespeeld. Heel leuk om even weer te doen haha.

Maandag was het weer tijd voor stage. Ik heb het steeds meer naar mijn zin op stage. De kinderen leren mij beter kennen en ik hen. Er wordt hier weinig les gegeven op drie verschillende niveaus. Voor het eerst heb ik vorige week een groepje apart genomen tijdens de rekenles om hun extra hulp te geven. Het was mooi om te zien dat de kinderen het met materiaal en wat extra hulp wel de sommen goed konden maken.

Voor een lessenserie die ik vanuit een opdracht op school moet ontwerpen, ben ik bezig met samenwerken. Het is leuk om te zien hoe kinderen samen bezig kunnen zijn. Je ziet bij een aantal kinderen hele mooie verschillen in het maken van rekenen/taal of het samen maken van een tekenopdracht.

Maandagmiddag heb ik eerst geluncht. Pindasoep met rijst. Heerlijk! Had ik nog niet gehad hier! Daarna ben ik met mama en m'n tante nog even op stap geweest. We zijn met de taxi over de hoge brug gegaan. Daarna hebben we een busje gepakt richting Nieuw-Amsterdam. Er rijden hier allemaal busjes. Je stapt het busje in en tegen een vast tarief rijdt hij je overal heen. (natuurlijk wel de richting waar hij heen gaat). Het busje vertrekt ook pas als hij ongeveer vol zit.

Busje

In Nieuw-Amsterdam zijn we naar Ford Amsterdam geweest. Een plaats waar best wat geschiedenis ligt, maar wel even indrukwekkend was om te zien. Na een rondje daar te hebben gelopen, wilden we met het bootje terug naar de overkant. Lopend richting het water vroegen we een man waar we het beste een bootje konden pakken. Hij zei dat hij ons wel even naar de overkant wilde brengen. Hij zat in een jeep met een bak erachter waar spullen in konden. Het was nog 100 meter lopen naar de haven, maar hij zei: 'spring maar achterin'. Dat laat ik mij natuurlijk geen twee keer zeggen. Vervolgens hebben we bij Zus & Zo een gebakken banaan met kokos en pindasaus gehad. Iets wat mama van mij hier moest proberen!

Auto                                         Ford nieuw Amsterdam

De laatste avond heb ik nog heerlijk met mama en m'n tante gegeten bij 't vat. Best wel een Nederlands restaurant. Gelegen aan toch wel een beetje het 'Nederlandse" gedeelte van Suriname. Goed om mama en m'n tante alvast een klein beetje weer 'Nederland' te laten voelen.  Toch heb ik hier een echt Surinaams gerecht gehad genaamd saoto. Een soort kippensoep met groente erin. Ik heb best wat nieuwe dingen gegeten zo in de week dat m'n bezoek er was!

20170403_211517

Daarna samen afgesloten met een cocktail! :)

Cocktail

Vandaag (dinsdag) ben ik vanochtend naar stage geweest en heb ik eind van de middag mama en m'n tante uitgezwaaid. Het was een geweldige week met ze en ik heb genoten. Veel dingen samen gedaan en kunnen laten zien waar ik 3 maanden leef! Een zeer mooie herinnering waarvan ik nog veel foto's heb voor later! :)

Voor degene die mama binnenkort spreken, ze heeft genoeg te vertellen en te laten zien. Genoeg meegekomen vanuit Suriname! Hahaha! (ja, daar zit ook genoeg van mij bij)

De tijd hier gaat zeer snel! Op dit moment zit ik op de helft. Er komt een vakantie aan van ongeveer 3 weken en daarna heb ik nog maar een aantal stage dagen. Aankomende weken zullen nog wel sneller gaan dan de afgelopen weken hier.