Een paar uur voor vertrek........

18 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Nog ongeveer drie uurtjes en dan worden we opgehaald en richting het vliegveld gebracht. Wat is de laatste 1,5 week voorbij gevlogen.

Brug

Vorige week dinsdag zijn we vertrokken naar Curaçao. We hadden tijdens deze vlucht een tussenstop op Trinidad. Na een stop van drie kwartier zijn we doorgevlogen naar Curaçao. Op het vliegveld stonden twee andere studenten ons op te wachten. Tevens stond er voor ons een auto klaar op het vliegveld. Yoehoeee deze week mocht ik eindelijk weer autorijden! :) Dit was onze auto voor een kleine week!

Auti

De nummerborden in Curaçao zijn erg origineel. De kleurige huisjes zijn toch wel een kenmerk van Curaçao.

Nummerbord

We hadden voor de 5 nachten dat we er sliepen een hostel. In het hostel sliepen meerdere mensen. Er was een gezamenlijke keuken, binnenplaats en loungehoek. Hieronder een foto van de binnenplaats.

Binnenplaats

Elke ochtend stond er voor iedere kamer een broodtrommeltje in de koelkast. Hierin zaten wat broodjes en beleg is. Eigenlijk een super systeem. Iedereen kan namelijk eten wanneer hij/zij wil en de eigenaar van het hostel heeft er zo minder werk mee.

Broodtrommeltke

De middag dat we aankwamen, zijn we gelijk al naar het strand geweest. Dit was één van de mooiere stranden.

Strand

Strandbordhes

Op dit strand ben ik gelijk al wezen snorkelen. Wat is het mooi om de wereld onder water te zien. Het koraal dat je normaal op foto's en de televisie ziet, kan je nu in het echt zien. De gekleurde vissen waren erg bijzonder.

Woensdagochtend zijn we naar het consulaat van Suriname geweest op Curaçao. Dat dachten we even snel te kunnen gaan doen. Niet dus. Bij het consulaat vertelden ze ons dat we nog een aantal kopieën moesten gaan maken van documenten en dat een eindje verderop moest. Tevens moesten we ook geld laten overmaken. Hiervoor moesten we naar een bank. Komen we bij de bank, moeten we eerst het geld nog zelf gaan pinnen voordat het overgemaakt kon worden. Twee uur later hadden we allemaal onze toeristenkaart om Suriname weer binnen te komen. In de middag zijn we weer naar het strand geweest.

Omdat Curaçao een redelijk warm land is, groeien er natuurlijk ook cactussen!

Cactus

Donderdag hebben we een kijkje genomen bij het westpunt. Een stuk waarbij je letterlijk Curaçao kan horen ademen.

Westpunt

's Avonds heb ik met een aantal anderen nog een paar spelletjes gedaan.

Spelletjes

Vrijdag hebben we met schildpadden gezwommen. Heel bijzonder was ook dit weer.

Schildpad zee    schilpad

In de middag hebben we gegeten bij een bijzonder tentje. De eigenaar vertelde namelijk wat de keuze was van het menu. Er was genoeg keuze. We hebben ook allemaal een stukje leguaan geproefd.

Eten leg

Zaterdagochtend heb ik een berg beklommen. Ik wilde toch nog graag wat anders doen. Dit moest natuurlijk wel vroeg in de ochtend omdat het anders al te warm was om de berg te gaan beklimmen. Om 6.00 had ik mijn wekker gezet en om kwart over 7 was ik bij  het Christoffelpark. Hier heb ik mijn ticket gehaald en daarna om 8 uur begonnen aan de klim. Van afstand is dit de berg. De Christoffelberg is ongeveer 360 meter hoog. Je gaat eigenlijk constant stijl omhoog.

Berg

Bergbeklimmen                        Uitzicht berg

Uitzicht berg

Het uitzicht boven op de berg was mooi! Je kon het het hele eiland ongeveer zien.

In de middag zijn we nog naar een strand geweest waarbij een soort zwembad van zeewater is. In de avond hebben we genoten van een mooie zonsondergang en daarna wat gegeten bij een strandtentje.

Zwembadstrand

Zondagochtend  ben ik nog even naar Punda geweest. Dit is eigenlijk een beetje de stad en de plaats waar de huisjes zijn.

Huisjes

Deze week heb ik mijn laatste drie stagedagen gehad. Het was fijn om toch even weer terug te zijn. De kinderen hadden me duidelijk gemist en vinden het allemaal jammer dat ik terug ga.

Als verassing zijn we maandag nog naar Villa Zapakara geweest. Mijn mentor had dit speciaal op maandag gepland. Het zou eigenlijk al die vrijdag ervoor zijn, maar omdat ik er niet was heeft mijn mentor het naar de maandag verplaatst. Dit was lief van haar. Ik had het namelijk al eens gehad met haar over Villa Zapakara. De kinderen vonden het erg leuk om een uitje te hebben ergens naar toe. Bij Villa Zapakara was alles gemaakt van oud materiaal. Al het materiaal was opnieuw gebruikt. Hieronder is een voorbeeld te zien.

Petflessenstoel

Een aantal leuke uitspraken van de kids:

'Juf, ik wil met u mee naar Nederland'

'Juf, wanneer mag ik uw haar lenen?'

'Juf, mag ik uw jurk aan?'

De laatste stagedag gisteren was wel wat gek om af te sluiten. Het was namelijk behoorlijk slecht weer. De straat voor de school stond blank en het schoolplein ook. Een aantal kinderen waren hierdoor niet op school en een aantal kinderen werden na de pauze opgehaald. De klas druppelde langzaam leeg. Om half 1 ging zelfs de bel al, een half uur eerder dan normaal. Ik heb nog wel spelletjes met de kinderen kunnen spelen om nog leuk af te sluiten. Van mijn mentor en de kids heb ik een aantal souvenirs gekregen. Erg leuk!!

En fijn om op deze manier naar huis te mogen gaan.......

Water stage

Op dit moment heb ik mijn koffer ingepakt en hoop ik dat die door de check heen komt. Hij is toch wel heel iets aan de zware kant. Haha. Wat ben ik blij dat mama al van alles heeft meegenomen toen ze hier was geweest.

De tijd in Suriname is voorbij gevlogen. Ik heb het naar mijn zin gehad en genoten van vele dingen. Ik had het voor geen goud willen missen. Toch ben ik wel blij om weer naar huis te gaan.

Hopelijk gaat de vlucht goed! We kregen namelijk net al een berichtje dat ons vliegtuig 40 minuten vertraging heeft.

Bedankt voor het volgen en het lezen van mijn reisblog. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben!

1. Annette en Richard:
    18 mei 2017
    Was leuk om te lezen Hilde!!!
  2. Brenda:
    18 mei 2017
    Mooi verhaal en tot morgen! Goede vlucht alvast!
  3. Andre:
    19 mei 2017
    Ik weet van je moeder dat je nu inmiddels weer thuis bent. Even wennen, maar ook weer fijn. Kunnen wij weer tennissen?
    Gr. Andre