Het echte binnenland en figuren

20 april 2017

Laatst kreeg Sander, een jongen die ook mee is een berichtje van een kennis of wij nog in Paramaribo zaten. Ja, dat zitten we nog! De vraag was of wij figurant wilden spelen voor hun bedrijf. Natuurlijk wilden we dat! Een leuke ervaring om mee te maken en weer een ander deel van Suriname te zien!

De organisatie waar we het weekend mee weg zijn geweest is JustCurious. Het bestaat uit 2 mannen en een vrouw. Zij reizen de wereld rond en maken promotiefilmpjes. De film die deze dagen gemaakt zou worden zal zijn voor TUI. Zij gaan namelijk binnenkort ook zelfstandig vliegen naar Paramaribo.

Afgelopen Zondag werden we om 13.00 opgehaald bij een hotel. We zagen op de voorkant van het busje een bordje liggen met TUI. Gelijk wisten we dat dit het busje was waar we mee meegingen. Een zeer luxe busje voor de Surinaamse begrippen! Fijn! :)

Na een aantal uren rijden, waarbij we onder andere een spelletje deden zoals het voorwerp, de persoon of dergelijk iets raden. (Ja, je gaat toch dingen verzinnen als je steeds een stuk moet rijden, haha). Met het busje kwamen we aan op Atjoni. Vanaf deze plek moesten we verder met de boot richting Jaw Jaw. Alle spullen gingen op het bootje en wij vervolgden onze reis. Er was één gids die met ons mee ging. Na een half uurtje met de boot kwamen we aan op Jaw Jaw. Er stonden allemaal mensen bij het water. Een aantal kinderen stonden kippen te wassen in de rivier, een ander was aan het vissen.Een zeer grote verbazing al gelijk.

We hebben met z'n 5 daarna even een rondje gelopen. Er stonden verschillende soorten huisjes.

Ook heb ik toen de boom gezien waar de kalebassen waarvan hier veel gemaakt worden vandaan komen. We hebben ook de bomen van de lemmetjes gezien.

Kalebad

Op het veld waren er allerlei mensen aan het voetballen. Hierbij hebben we nog even gekeken.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten en daarna zijn we redelijk snel gaan slapen. Hieronder een plaatje van de keuken. Het eten was ook allemaal meegekomen met de boot. We hadden een paar grote koelkisten. Onderweg hadden we met het busje nog grote blokken ijs gehaald. De blokken ijs hebben we in de boxen gedaan. Het was namelijk onze 'koelkast' voor de komende dagen.

Keuken

Doeken

De volgende morgen vertrokken we om 8.00 met z'n 5 en de gids naar 'het vliegveld'. Hier kwamen namelijk de mensen van Justcurious mee aan. We zagen ze al snel aankomen in een vliegtuigje. Vervolgens mochten er vier van ons ook in het vliegtuigje omhoog om vast te leggen dat er een aantal toeristen uit kwamen. Er was een langgerekt stuk gras wat diende voor het opstijgen en het landen. Het vliegtuigje maakte een hoop kabaal maar het was gaaf om in een klein vliegtuigje te zitten en te vliegen boven de jungle. Vervolgens zijn we samen met het bootje weer terug gegaan naar Jaw Jaw.

Vliegtuig

Vliegtuig

Vliegtuig uit

Terug op Jaw Jaw hebben we geluncht. Het is heel normaal als je hier rijst of iets dergelijks hebt als lunch. Dus voor de Nederlandse begrippen: twee keer warm eten. Vervolgens zijn we de jungle in gelopen. Ze wilden hier namelijk graag filmen.

Jawjaw

Jungl3

Halverwege zijn wij terug gegaan omdat we toch wel met een grote groep waren. We zijn nog even naar de school gelopen die op Jaw Jaw is. Het was een mooie school, we konden naar binnen kijken bij de lokalen.

School

Daarna heb ik nog even gekeken bij de kinderen die op het veld aan het spelen waren. Het is zo mooi om te zien hoe alle kinderen heerlijk vrij zijn. Ze zijn samen aan het spelen. Allemaal mogen ze geloof ik ook zelfstandig richting het veld waar meerdere kinderen spelen. Van een stuk boom hebben ze een plank gemaakt waarmee ze een bal weg slaan en dan kijken ze wie hem kan vangen. Het spel werd door kinderen met verschillende leeftijden gespeeld. Ook was er een klein speeltuintje. Ik ben wat gaan praten tegen een aantal kinderen. Eerst kwam ik in gesprek met een meisje dat op vakantie was voor 2 weken, ze vertelde dat ze misschien naar Nederland ging verhuizen. Door haar ben ik met de andere kinderen in gesprek gekomen. Tegen één jongetje praatte ik, maar ik kreeg weinig respons totdat hij ineens zijn hand op mijn knie legde en zijn voet liet zien. Er zat een wondje aan de onderkant van zijn voet, hij was waarschijnlijk ergens ingetrapt. Heel bijzonder hoe hij dat toch ineens deed en liet zien. Natuurlijk wilde ik nog wel even op de foto met een aantal van die schatjes!

Kids

Daarna kregen we weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Genoeg te eten!

Eten jawjaw

In de avond hebben we wat gekletst met elkaar, puzzels gemaakt in onze puzzelboekjes en zijn we geëindigd met een massagetrein. Allemaal achter elkaar en elkaar masseren. Dat was immers wel nodig aangezien de matrassen niet zo geweldig waren. Aangezien de mensen van JustCurious kamers hadden waar meerdere personen op konden liggen en allemaal apart lagen, konden wij mooi een aantal matrassen extra regelen. Misschien raakten we dan niet de lattenbodem :)

De volgende ochtend gingen we op tijd ons bed uit omdat ze de volle dag wilden gebruiken om te filmen. Er zijn een aantal scenes opgenomen met ons.

IMG-20170420-WA0009

Daarna hebben we geluncht en zijn we met het bootje het water opgegaan. Er zijn verschillende dingen gefilmd.

Onder andere dat we met het bootje door een soela heen gingen. Dit is een stroming in het water met best wat golven. Dit werd gefilmd met een drone. Vervolgens mochten Ineke en ik mee de Jungle in waarin er nog wat gefilmd werd. Daarna hebben we nog aapjes gespot en deze gevoerd. Een droom die uit kwam!

Aapje voeren

Weer terug op Jaw Jaw kwam ik in gesprek met twee meisjes. Eén van hen vroeg of ze mijn haar mocht vlechten. Natuurlijk mocht dat. De meisjes zaten in  klas 2 en 2. Dat is hier groep 4 en groep 5. Voor we het wisten zaten we op het bankje en waren onze haren ingevlochten.

Vlechten

Vlechten

Kidds

Woensdagochtend was het tijd om weer terug te gaan naar huis. We reden via het stuwmeer en berg & dal naar huis. Op Stone Island hebben we al eerder het stuwmeer gezien. Nu zagen we het van de andere kant.

Bij berg en dal mochten ik en wat anderen canopy gaan doen. Het was leuk om te doen! Ik mocht met een selfiecamera de baan af. Helaas was het na baan 4 naar 5 gedaan. De baan was namelijk kapot. We moesten verder abseilen.

Canopy

Na de canopy zijn we doorgereden naar Paramaribo. Hier was namelijk nog een wandelmars die ze graag wilden filmen. De wandelmars is in Nederland te vergelijken met de wandelvierdaagse, alleen zijn hier de mensen allemaal verkleed en doen er ook militairen, brandweer, politie mee. De doelgroep is dus heel verschillend.

Wandelmars

Na de wandelmars zijn we naar terug gebracht naar ons huisje. Het was een paar zeer leuke dagen. Veel meegemaakt en ervaren.

Het promotiefilmpje zal pas over 1,5 maand ongeveer klaar zijn. Ik heb ook geen idee in hoeverre we erin komen. Dat wordt nog een verassing! Het filmpje mag namelijk maar 2.5 minuut duren en er is wel veel gefilmd de afgelopen dagen.

Deze blog is veel langer geworden dan dat ik wilde, maar zijn jullie weer even op de hoogte! :)

1. Jolanda:
    22 april 2017
    Hoi Hilde, een 'filmster' ook nog! Wat leuk dat je deze ervaring ook weer hebt gehad! Mooi hoe je het contact met de kinderen beschrijft!
    Nog een paar weken! Veel plezier en nog meer mooie ervaringen!
  2. Andre:
    25 april 2017
    Prachtig om te lezen en ook de foto,s geven het één en ander goed weer. Ik zou als het kon zo nog een voor een half jaar bij tekenen. De mensen lijken mij erg vriendelijk en gemoedelijk. De kinderen spontaan en vrolijk niet allemaal prinsen en prinsesjes. Het is een periode lijkt mij om nooit te vergeten.
    Groet,
    Andre